Değişen
ÖSS Değişmeyen Nakarat: Kaynak İsrafı
2008 - 2009 öğretim yılı başlayalı iki ayı aşkın
zaman oldu. 2009 ÖSS'sinin yapılmasına yedi ay var. Sektörün içinde ve/veya
dışında bütün aktörler konu sınava yönelik yayınlar yapan pek çok yayıncı
firmanın olduğunu ve sektörün ana ders gerecinin konu yayınevlerince üretilen
ve halk arasında kısaca "test", "soru bankası", "konu
anlatımlı", "deneme" gibi kavramlarla anlatılan yayınlardır.
Şimdi, dün 11.11.2008'de ÖSYM tarafından yapılan açıklamaya göre ÖSS'de derslerin
ağırlıklarında küçük değişikliklerin olduğu ve alanların sorumlu olduğu
derslerde de kimi değişikliklerin yapıldığı kamuoyuna iletildi. ÖSS’ye yönelik
yayınlar, bir yıl öncesinden öğrencilerin kullanımlarına sunulur. Bu
değişikliklerle ilgili bir örnek felsefe grubu ile ilgili yaşandı. Sınav,
toplam 8 ayrı bölümden ve her bir bölüm 30 sorudan oluşur. Her bölüm
farklı ağırlıkları olan alanlardan oluşur.
ÖSS
Sınav Kitapçığı:
Türkçe
Sosyal Bilimler - 1
Matematik - 1
Fen Bilimleri - 1
Edebiyat - Sosyal Sosyal Bilimler - 2
Matematik - 2
Fen Bilimleri - 2
Felsefe, Sosyal Bilimler - 1 bölümünde 7 soru ile;
psikoloji, Edebiyat Sosyal'de 5 soru ile, Sosyoloji ve Mantık ise Sosyal
Bilimler - 2 bölümünde 5'er soru ile temsil edilirken ÖSYM tarafından 11
Kasım 2008'de yapılan açıklamaya göre Edebiyat Sosyal'deki Psikoloji
Sosyal Bilimler - 2'ye kırpılarak aktarılmıştır. Buna göre, Türkçe - Matematik
ya da Eşit Ağırlık olarak kategorize edilen alan, üniversiteye girişte
Psikoloji dersinden sorumlu değildir; önceki uygulayama göre sorumlu idi. Bu
açıklamayla birlikte üniversiteye hazırlıkta öğrencilerin kullandığı bütün
yayınların gözden geçirilip yeniden basılmaları gerekmekte. Bu, haliyle ciddi
bir kaynak israfı. Buna benzer değişiklikler diğer alanlarda da yapılmıştır.
Burada sorun, yasa koyucuların, tasarrufu olan
konularda değişikliklere gitmeleri değil; sorun, konu değişikliğin "ben
yaptım oldu"cu bir zihniyetle muhataplarına iletilmesidir. Yayıncılar
hesaplayabilir mi yoksa istatistik enstitüsü yoksa maliye bakanımız mı
hesaplasın bilemiyorum ama şu anda öğrencilere dağıtılan basılan deneme
kitapçıkları, basılan yaprak testlerin... toplam değerini bilemiyorum. Bu ve
benzeri israflar, sektörün işleyişi de göz önünde bulundurularak
engellenebilir. Bu yazının amacı, yalnızca felsefe dersi özelinde bunca israfın
yaşanmasına neden olan karar vericilerin bu israftaki sorumluluklarına dikkat
çekmektir.
V. Metin Bayrak
2008, İstanbul
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder