26 Mart 2012 Pazartesi

Değişen ÖSS Değişmeyen Nakarat: Kaynak İsrafı


Değişen ÖSS Değişmeyen Nakarat: Kaynak İsrafı

2008 - 2009 öğretim yılı başlayalı iki ayı aşkın zaman oldu. 2009 ÖSS'sinin yapılmasına yedi ay var. Sektörün içinde ve/veya dışında bütün aktörler konu sınava yönelik yayınlar yapan pek çok yayıncı firmanın olduğunu ve sektörün ana ders gerecinin konu yayınevlerince üretilen ve halk arasında kısaca "test", "soru bankası", "konu anlatımlı", "deneme" gibi kavramlarla anlatılan yayınlardır. Şimdi, dün 11.11.2008'de ÖSYM tarafından yapılan açıklamaya göre ÖSS'de derslerin ağırlıklarında küçük değişikliklerin olduğu ve alanların sorumlu olduğu derslerde de kimi değişikliklerin yapıldığı kamuoyuna iletildi. ÖSS’ye yönelik yayınlar, bir yıl öncesinden öğrencilerin kullanımlarına sunulur. Bu değişikliklerle ilgili bir örnek felsefe grubu ile ilgili yaşandı. Sınav, toplam 8 ayrı bölümden ve her bir bölüm 30 sorudan oluşur. Her bölüm farklı ağırlıkları olan alanlardan oluşur.

ÖSS Sınav Kitapçığı:
Türkçe
Sosyal Bilimler - 1
Matematik - 1
Fen Bilimleri - 1
Edebiyat - Sosyal Sosyal Bilimler - 2
Matematik - 2
Fen Bilimleri - 2

Felsefe, Sosyal Bilimler - 1 bölümünde 7 soru ile; psikoloji, Edebiyat Sosyal'de 5 soru ile, Sosyoloji ve Mantık ise Sosyal Bilimler - 2 bölümünde 5'er soru ile temsil edilirken ÖSYM tarafından 11 Kasım 2008'de yapılan açıklamaya göre Edebiyat Sosyal'deki Psikoloji Sosyal Bilimler - 2'ye kırpılarak aktarılmıştır. Buna göre, Türkçe - Matematik ya da Eşit Ağırlık olarak kategorize edilen alan, üniversiteye girişte Psikoloji dersinden sorumlu değildir; önceki uygulayama göre sorumlu idi. Bu açıklamayla birlikte üniversiteye hazırlıkta öğrencilerin kullandığı bütün yayınların gözden geçirilip yeniden basılmaları gerekmekte. Bu, haliyle ciddi bir kaynak israfı. Buna benzer değişiklikler diğer alanlarda da yapılmıştır.
Burada sorun, yasa koyucuların, tasarrufu olan konularda değişikliklere gitmeleri değil; sorun, konu değişikliğin "ben yaptım oldu"cu bir zihniyetle muhataplarına iletilmesidir. Yayıncılar hesaplayabilir mi yoksa istatistik enstitüsü yoksa maliye bakanımız mı hesaplasın bilemiyorum ama şu anda öğrencilere dağıtılan basılan deneme kitapçıkları, basılan yaprak testlerin... toplam değerini bilemiyorum. Bu ve benzeri israflar, sektörün işleyişi de göz önünde bulundurularak engellenebilir. Bu yazının amacı, yalnızca felsefe dersi özelinde bunca israfın yaşanmasına neden olan karar vericilerin bu israftaki sorumluluklarına dikkat çekmektir.

V. Metin Bayrak
2008, İstanbul

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder